.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نسخه جدید محمد عباسی برای وزرات تعاون

برنامه های پیشنهادی محمد عباسی برای تصدی پست وزارت تعاون در دولت دهم اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر توسعه تعاونی ها در اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه از طریق برنامه ریزی جهت تشکیل تعاونیهای سهام عدالت در 337 شهرستان که تعداد 4.5 میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و نیروهای مسلح فاقد شغل که در ابتدای امر به عضویت آنها درآمدند، از برنامه های وزارت تعاون اعلام شد.

توسعه تعاونی ها در اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه

تشکیل تعاونی فراگیر بهزیستی با عضویت خانواده های تحت پوشش بهزیستی و فراهم سازی زمینه های لازم جهت تشکیل تعاونی های اعتبار فراگیر ملی کمیته امداد با عضویت تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) از دیگر بخشهای توسعه تعاونی ها در اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه است.

در پایان سال 1387 تعداد 55484 شرکت و اتحادیه تعاونی به بهره برداری رسیده و به 12.3 میلیون عضو و 755 هزار شاغل بالغ شده است.

تعداد تعاونی های در دست اجرا در پایان سال 1387، بالغ بر 54 هزار شرکت و اتحادیه تعاونی بوده با 2.6 میلیون عضو و 621 هزار فرصت شغلی طرحها. یعنی شرکتها و اتحادیه ها که ثبت شده اند ولی هنوز به بهره برداری نرسیده اند از 17.6 درصد به 40 درصد افزایش یافته اند، تعداد اعضای آنها نیز از 3.5 درصد به 15 درصد و تعداد فرصتهای شغلی نیز از 14 درصد به 40 درصد بالغ شده است.

مقایسه عملکرد برنامه چهارم با برنامه سوم به خوبی نشان می دهد که طی 4 سال اول برنامه چهارم امید زیادی به بخش تعاونی در میان مردم به ویژه کارجویان ایجاد شده است و منجر به جهش در تاسیس و ثبت تعاونی ها گشته است.

تسهیلات پرداختی از سوی صندوق تعاون کشور به تعاونی ها تا قبل از دولت نهم در طول چهارده سال در مجموع 490 میلیارد تومان بوده است در حالیکه در فاصله خدمت دولت نهم 1200 میلیارد تومان تسهیلات به تعاونیها از محل صندوق تعاون پرداخت شده است.

مبانی نظری و مستندات برنامه

ابتدا لازم است به مواردی اشاره شود که بر اساس قوانین و تاکیدات امام راحل، رهبری معظم انقلاب اسلامی و سخنان بزرگانی مانند شهید بهشتی دولت اسلامی باید توسط وزارت تعاون و با همکاری همه دستگاههای اجرایی کشور در رشد اقتصاد مردمی و زمینه گسترش عدالت اجتماعی دنبال کند:

اصل 43 قانون اساسی

"تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند در شکل تعاونی با رعایت اصل جلوگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروههای خاص و اصل جلوگیری از کارفرمایی مطابق دولت

"ایفای بخش تعاون به عنوان یکی از پایه های سه گانه نظام اقتصادی جمهوری اسلامی" ( اصل 44 قانون اساسی)

"جامعه ایرانی در این افق به گونه ای مشخص شده است که فعال مسئولیت پذیر، دارای انضباط و روحیه تعاون باشد علاوه بر این عدالت اجتماعی، فرصتهای برابر با توزیع مناسب درآمد از ویژگیهای دیگر مرتبط با بخش تعاون است که در سند چشم انداز مورد توجه قرار گرفته است "( چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 )

"تعاون باید به عنوان ابزار سازمانی جهت ایجاد اشتغال مولد، محو فقر و دستیابی به یکپارچگی اجتماعی و دستیابی به قاطبه مردم به برابری، عدالت و همبستگی ایفای نقش کند .( سازمان ملل متحد)

شیوه تعاونی، پیشه وران کشاورزان، تولیدکنندگان گوناگون در بخش تولید را در یک مجموعه وارد می کند و از آنها می خواهد تا با تعاون با یکدیگر و همکاری با یکدیگر وضع تولید را بهتر کنند.

کاستن از واسطه ها و در حقیقت مبارزه با اشتغال کاذب، از اهداف تعاونی است.

تعاونیها را در جهت رفاه حال محرومان جامعه گسترش دهیم... وقتی نقش دولت در اقتصاد کمتر می شود، نباید جایش را به قطبهای سلطه سرمایه داری یا سیاسی بسپارد.

ما باید روی اقتصاد تعاونی به عنوان یک وسیله و عامل برای غیر دولتی کردن اقتصاد، تکیه کنیم.

بر این اساس انتظارات شهید مظلوم آیت الله بهشتی از بخش تعاون کاستن از واسطه های غیر ضرور بین تولید کننده و مصرف کننده، پشتیبانی دولت از تعاونیها و ارائه امکانات لازم برای فعالیتهای تولیدی، مبارزه با اشتغال کاذب، جلوگیری از استثمار صاحبان نیروی کار ومحرومیت زدایی و گسترش رفاه حال محرومان جامعه است.

مقام معظم رهبری:

یک کاری در این کشور وجود دارد که اگر وزارت تعاون نکند هیچ دستگاه دیگری نخواهد کرد. یک کاری وجود دارد که فقط کار وزارت تعاون است و من برخلاف کسانی که تصور می کردند وزارت تعاون جدی نیست یا خوب است ادغام در فلان تشکیلات شود، من معتقدم نه؛ یکی از کارهای خوب دولت این است که وزارت تعاون را به وجود آورد و وزارت تعاون بسیار جدی است و لااقل برای این مرحله از اشتغال ( که ما اینقدر نیاز به اشتغال داریم). به این تعاون ما نهایت نیاز را داریم و من خواهش می کنم از همه برادران دولت که در دولت در جهت تقویت کار تعاون نظر بدهید و بحث کنید و رای دهید. این تعاون باید تقویت شود. تعاون وجودش خیلی لازم است برای اشتغالزایی؛ هم به نظرمن هیچ دستگاهی توی این کشور امکانات و وسعت کار تعاون در بعضی از بخشها را ندارد" .

بخش تعاون هم می تواند از لحاظ اقتصادی و اجتماعی و حتی از لحاظ سیاسی برای کشور خیلی تعیین کننده باشد و هم در عین حال تاکنون مظلوم و مغفول عنه واقع شده است؛ این حقیقتی است... تعاون، مورد قبول و اعتقاد و اذعان حقیقی مسئولان کشور است... اعتقادم این است که اگر بخواهیم تعاون جایگاه خودش را از لحاظ اقتصادی، به خصوص در وضع کنونی کشور پیدا کند، باید ما حداقل ده برابر وضع فعلی، رشد و گسترش و کیفیت برای مجموعه تعاونی کشور در نظر بگیریم یعنی هدف را باید ده برابر این قرار داد... از لحاظ محصول، از لحاظ کیفیت و از لحاظ پیدا کردن مناطق نو برای فعالیت تعاونی - مناطقی که اصلا مورد توجه قرار نداشته مجموعا باید ده برابر کار بشود.

منظورم در یک برنامه بیست ساله نیست؛ بلکه اگر تلاش و همت کنید، در همین برنامه سومی که در آینده نزدیک در انتظارش هستیم، واقعا شما می توانید این گونه برنامه ریزی کنید... من وقتی در وضع کشور خودمان نگاه می کنیم، می بینیم یکی از چیزهایی که می تواند جلوی این بی عدالتی را به شکل منطقی و اصولی سد کند، همین کار تعاونی است. به همین خاطر است که من به تعاون اعتقاد داریم؛ نه از باب این است که دنیا تعاون را پذیرفته، یا فرضا فلان کشورها تعاون می کنند؛ ... از این باب است که من می بینم در این وضعی که متاسفانه گرفتارش هستیم، تعاون در کشور ما می تواند سرانگشت گره گشایی باشد.

به نظر من، یکی از راه حلها و اساسی ترین و منطقی ترین و بنیادی ترین کارهایی که می تواند در این کشور برای استقرار عدالت انجام بگیرد، " تعاون" است. این یک بعد، قضیه است و خوشبختانه بعد دیگر قضیه هم این است که همین تعاون می تواند کشور را - به خصوص امروز- از لحاظ اقتصادی هم نجات بدهد.

دکتر احمدی نژاد:

اجرای عدالت نیازمند توسعه بخش تعاون است.

باز شدن گره امروز اقتصاد ما با حمایت از اشتغال های کوچک و خرد و در قالب تعاونی ها ممکن است.

تعاون یکی از بخشهای اصلی اقتصاد ماست و همه سازمانها موظف به حمایت از آن هستند.

سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه

بند ب- سیاستهای کلی بخش تعاونی:

1. افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور به 25 درصد تا آخر برنامه پنجساله پنجم

2. اقدام موثر دولت در ایجاد تعاونیها برای بیکاران در جهت اشتغال مولد

3.حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی ها از طریق روشهایی از جمله تخفیف مالیاتی، ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی به وسیله کلیه موسسات مالی کشور و پرهیز از هر گونه دریافت اضافی دولت از تعاونی ها نسبت به بخش خصوصی

4.تشکیل بانک توسعه تعاون با سرمایه دولت با هدف ارتقای سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور

5. حمایت دولت از دستیابی تعاونیها به بازار نهایی و اطلاع رسانی جامع و عادلانه به این بخش

6.اعمال نقش حاکمیتی دولت در قالب امور سیاستگذاری و نظارت بر اجرای قوانین موضوعه و پرهیز از مداخله در امور اجرایی و مدیریتی تعاونیها

7. توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای و سایر حمایتهای لازم به منظور افزایش کارآمدی و توانمندسازی تعاونیها

8.انعطاف و تنوع در شیوه های افزایش سرمایه و توزیع سهام در بخش تعاونی و اتخاذ تدابیر لازم به نحوی که علاوه بر تعاونیهای متعارف امکان تاسیس تعاونیهای جدید در قالب شرکت سهامی عام با محدودیت مالکیت هر یک از سهامداران به سقف معینی که خود آن را قانون تعیین می کند، فراهم شود.

9. حمایت دولت از تعاونیها متناسب با تعداد اعضا

10.تاسیس تعاونیهای فراگیر ملی برای تحت پوشش قرار دادن سه دهک اول جامعه به منظور فقرزدایی

بند ج- سیاستهای کلی توسعه بخشهای غیر دولتی از طریق واگذاری فعالیتها و بنگاههای دولتی

واگذاری درصدی از سهام بنگاههای مشمول واگذاری ذیل اصل 44 به شرکتهای تعاونی سهامی عام ( مطابق تصمیمات واگذاری مقرر شده است 35 درصد به بخش تعاون اختصاص یابد)

بند د- سیاستهای کلی واگذاری:

توانمند سازی بخشهای تعاونی و خصوصی بر ایفای فعالیتهای گسترده و اداره بنگاههای اقتصادی بزرگ.

اختصاص 30 درصد از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونیهای فراگیر ملی به منظور فقرزدایی.

اعطای تسهیلات ( وجوه اداره شده ) برای تقویت تعاونیها و نوسازی و بهسازی بنگاههای اقتصادی غیر دولتی با اولویت بنگاههای واگذار شده و نیز برای سرمایه گذاری بخشهای غیر دولتی در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته.

عناوین برنامه توسعه و ارتقای بخش تعاون

اینجانب از بررسی مبانی و مستنداتی که در انتهای برنامه اشاره می شود و با توجه به تجربه ای که در دوره قبل در انجام این مسئولیت در عمل و همین طور درک اجمالی از مشکلات، نیازها و مطالبات مردم یافته ام؛ این است که این ساختار کلیدی دولت باید در انجام چند موضوع مهم نقش کلیدی داشته باشد.

لذا با برداشت از قوانین کشور مخصوصا قانون اساسی، کلام صریح رهبر معظم انقلاب و شهید بهشتی می توان گفت که در هر برنامه ای باید متولیان وزارت تعاون با همکاری و هماهنگی سایر ارکان دولت در انجام ماموریتها و وظایف زیر اقدام نماید:

برنامه ریزی و پیگیری برای ایجاد بسترهای لازم اشتغال مولد در جامعه بویژه جوانان جویای کار یا ساماندهی آحاد جامعه در قالب تعاونی ها و ایجاد توانمندی های تخصصی ، مدیریتی و مالی در افراد زمینه استفاده آنان را از فرصت های برابر فراهم کند تا زمینه گسترش عدالت اجتماعی فراهم شود.

- پوشش قرار دادن تعاونی ها به عنوان چتر حمایتی برای اقشار ضعیف جامعه و گسترش تعاون جهت رفاه حال محرومان کشور

- برنامه ریزی در بکارگیری از ظرفیت مردمی بخش تعاون در دستیابی به پیشرفت و عدالت در کشور

- ترویج فرهنگ تعاون و روحیه تعاون در جامعه

- ایجاد و تقویت منابع اعتباری تعاونی ها مانند بانک توسعه تعاون و راه اندازی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون برای حمایت از جوانان و افرادی که بنیه و وثیقه مالی لازم را ندارند.

- ایجاد آمادگی فنی، اجرایی، مالی و خودباوری لازم در آحاد ملت برای تحویل گرفتن اقتصاد از دولت

- نظارت عالمانه و جامع بر فعالیت تعاونی ها و برنامه ریزی و اقدام برای بازسازی تعاونی های راکد

- تقویت نهادهای تخصصی و انجام سیاستگذاری لازم برای تشکل قدرتمند تعاونی ها در قالب اتحادیه ها و اتاقهای تعاون و استفاده از این منابع مردمی در گسترش و نظارت بر تعاونی ها

- تلاش برای رفع مظلومیت بخش تعاون و جلوگیری از مغفول ماندن آن در کشور

- اولویت قرار دادن جوانان فارغ التحصیل، باتوان و اقشار محروم جامعه در استفاده از منابع و برنامه های توانمند سازی بخش تعاون

- بکارگیری مشارکت سایر دستگاهها و استفاده از قابلیت های آنان در توسعه تعاون در بخش های متعدد از جمله گردشگری ، خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی

- ایفای نقش تعیین کننده تعاون از لحاظ اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی

- 10 برابر شدن نقش کمی و کیفی تعاونی ها در بخش اقتصادی کشور تا انتهای برنامه پنجم

- گسترش حوزه نفوذ تعاونی ها در مناطق [و زمینه های] جدید در برنامه پنج ساله پنجم

- ایجاد بسترهای نوآورانه و کارآفرین در تعاونی ها

- ایجاد مدل توسعه کارآفرینی تعاون با کنار هم قرار دادن زنجیره کار جویان، کارآفرینان، استعدادهای اقتصادی مناطق کشور و منابع خرد و کلان مالی مردم

- ارتقا ظرفیت و توانمندی های بخش تعاونی از طریق تسهیل فرایند دستیابی به منابع، اطلاعات، فناوری، ارتباطات و توسعه پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی آن

- افزایش قدرت رقابتی و توانمندسازی بنگاههای اقتصادی متوسط و کوچک، کاهش تصدی های دولتی، گسترش مالکیت و توسعه مشارکت عامه مردم در فعالیت های اقتصادی

- توانمندسازی جوانان، زنان، فارغ التحصیلان و سایر افراد جویای کار، در راستای برقراری تعاملات اجتماعی لازم جهت شکل گیری فعالیت واحدهای تعاونی.

- ساماندهی فعالیتها و حمایتهای دولتی در زمینه گسترش بنگاههای کوچک اقتصادی زودبارده، دستیابی به توزیع عادلانه منابع در مناطق به ویژه مناطق محروم، توزیع عادلانه منابع بین اقشار مختلف به ویژه مردم محروم، افزایش تولید و صادرات غیر نفتی، تقویت تحرک اقتصادی، افزایش کارایی تسهیلات بانکی و تقویت کارآفرینی، اشتغال زایی و افزایش فرصت های شغلی جدید با کمک تشکلهای مردمی تعاون.

ارتقای بهره وری و توسعه و بهبود مدیریت تعاونی ها

- تجهیز تعاونی های کشور به فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف بهبود کمی و کیفی فعالیت های آنها با استفاده از فناوری های اطلاعی ، نظام دانش تعاون کشور

تسهیل فرآیند دستیابی تعاونی ها به منابع، امکانات، فناوری های نوین و بازارها و بهبود محیط کسب و کار

- تسهیل ارتباطات و توسعه پیوندهای فنی، اقتصادی و مالی بین انواع تعاونی ها

- پیگیری استاندارد سازی فعالیت تعاونی ها با اولویت تاونی های تولیدی و ساماندهی تعاونی های تامین نیاز و پیگیری نظام سیاستگذاری بخش تعاون در کشور

-پیگیری ایجاد ترویج تعاونی های نوع جدید در کشور و تصویب نهایی آیین نامه هایا اجرایی آن در مراکز ذی ربط

- تقویت مراکز ایده پردازی تعاون و استفاده از نخبگان و صاحب نظران کشور در تدوین ملدهای جدید کسب وکارهای تعاونی

- معرفی طرحهای جدید شتاب بخش تعاون در کشور و گسترش تعاونی های دانش بنیاد با همکاری نخبگان علمی و اقتصادی

- تکمیل سامانه های الکترونیک خدمات و فعالیتهای بخش تعاون

- تشکیل تعاونی های مشترک با کشورهای اسلامی و سایر ملل دوست خارجی و جلب سرمایه گذاری مشترک در راستای تقویت قدرت رقابت اقتصادی در جهان و افزایش صادرات غیر نفتی

- گسترش آموزش های کلاسیک موضع های تعاونی در سطوح مختلف تحصیلی با همکاری وزارتخانه های آموزشی

- سامان بخشی تعاونی های مرزنشینان جهت تقویت بنیه اقتصادی مرزنشینان گسترش الگوهای موفق تعاونی

- تسهیل آموزش های مهارتی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تسهیل آموزش نحوه اداره امور شرکت های تعاونی و کارورزی در تعاونی ها

- تلاش در جهت ایجاد شهرک ها و مجتمع های تعاونی و استقرار تعاونی های نوپا در آنها

- حمایت از شکل گیری انواع تشکل های تعاونی همگن، مکمل و خوشه ای برای بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط با همکاری وزارت صنایع و معادن، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی

- گسترش حضور تعاونی ها در فعالیت های بزرگ اقتصادی به ویژه در بخش های اقتصادی، صنعت و معدن و عمران

- ترویج تعاونی های قرض الحسنه و نظارت بر تاونی های اعتبار با همکاری بانک مرکزی

- حمایت از ایجاد نهادهای تعاونی مرکز بازاریابی تعاون، شکبه تامین و تدارک کالاهای تعاون

- حمایت دولت از دستیابی تعاونی ها به بازار نهایی و اطلاع رسانی جامع و عادلانه به این بخش

- اعمال نقش حاکمیتی دولت در قالب امور سیاستگذاری و نظارت بر اجرای قوانین موضوعه و پرهیز از مداخله در امور اجرایی و مدیریتی تعاونی ها

- توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و سایر حمایت های لازم به منظور افزایش کارآمدی و توانمندسازی تعاونی ها

پیگیری اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونی ها و نوسازی و بهسازی بنگاه های اقتصادی تعاونی با اولویت بنگاه های واگذار شده و نیز برای سرمایه گذاری در توسعه مناطق کمتر توسعه یافته.

بیوگرافی وزیر پبشنهادی تعاون

محمد عباسی متولد 1337 دارای سوابق مدیریتی و اجرایی به عنوان وزیر تعاون در دولت نهم، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه، عضو ناظر مجلس در کمیته تنظیم ارز، معاون برنامه ریزی و اداری مالی استانداری، رئیس آموزش و پرورش، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (مازندران و گلستان)، رئیس دفتر نظارت بازرسی شورای نگهبان مازندران، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی (مازندران)، عضو هیئت منصفه مطبوعات، صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته نامه شمال و دارای سابقه حضور در جبهه های حق علیه باطل در چند مرحله است.

ج) سوابق علمی (آموزشی، پژوهشی و تحصیلی) عباسی نیز عبارتند از دکترای مدیریت آموزش عالی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)، عضو هیئت علمی دانشگاه، تدریس دروس مدیریت، روش تحقیق، سازماندهی، روابط کار، رفتار و روابط انسانی، مدیریت اسلامی وغیره.

تالیف کتابهای باور تعاون- سیاستگذاری اصل 44 قانون اساسی فرصت تحول ساز اقتصاد ایران - از پنجره تا دیروز- روش علمی تحقیق در مدیریت و تالیف مقالات شناسایی عوامل موثر بر توسعه تعاونی های دانش آموختگان دانشگاههای ایران- نقش تعاونی ها در عدالت اجتماعی- تغییر گذری بحرانی برای مدیریت- مدیریت استراتژیک و اصول اخلاقی منابع انسانی- نقش ژئواستراتژیک ایران در خلیج فارس و دریای مازندران- دگرگونی و تحول مفهم استراتژی از بعد نظامی تا مدیریتهای اقتصادی و دولتی- ارتباطات و نقش آن در ایجاد علاقه و نفرت از سازمانها- نقش گفتگوی تمدنها در طرح ریزی استراتژیک- صندوق ذخیره ارزی و اهداف برنامه توسعه- مهاجرت و تاثر آن بر ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی- مدیریت برای نوآوری- ماهیت فرهنگی نظام در بررسی فرصتها و تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی- تلقی دوگانه مکتب از احراز منصب ها از اقدامات فرهنگی دکتر عباسی است.

تحلیل برنامه ریزی استراتژیک وآشنایی با زبانهای انگلیسی و عربی را نیز می توان از قابلیتها و توانمندی های ویژه این وزیر نام برد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.14 seconds.